Van A’DAM naar ROMA 2023 – 1

Daags na het vertrek bij Peter en Gisela, fietsen we – in Nederland Bevrijdingsdag – vanuit camping Ammersee naar Dachau (een 15 km) om deze Gedänkstätte van de oorlog te bezoeken. Je kunt er zowel het hele buitenterrein als ook de oude SS-gebouwen met een eindeloze documentatie bekijken. De Duitse staat heeft met Deutsche Gründlichkeit zoveel mogelijk gegevens verzamelt en deze met persoonlijke getuigenissen van overlevenden invoelbaar gemaakt.

We kregen een indruk van de onmenselijke dingen die er tussen1933 en 1945 gebeurden. En dan lezen we NOOIT MEER en weten we tegelijkertijd dat het nu weer ergens anders gebeurt. De drie kerkelijke gebouwen, die later aan het centrum zijn toegevoegd, gaven ons moed. Vooral de Joodse met de 7-armige kandelaar. Je moet meer omhoog kijken, dan kun je het licht zien.

Als we maandagmorgen op een volgende camping uit de camper stappen, belanden we direct midden in een waterplas. Die delen we na een tijdje met een stel eenden. Zij blijken hier iedere dag hapjes van hun gading te komen ophalen. Ons voornemen vandaag te gaan fietsen valt door de zware regenval van gisteravond en vannacht en ook heel de verdere dag in het water.

Dinsdag 9 mei belooft eindelijk zonnig te worden. Vandaag zien we dan ook kans een eerste traject van onze Romeroute te gaan fietsen en dat gaat geweldig lukken, zelfs tot in Garmisch-Partenkirchen. Het is droog en redelijk warm weer en afwisselend gaan we onder of over de autoweg door. En later natuurlijk weer terug.

Op woensdag willen we weg uit de nattigheid en gaan we zuidelijker. Vanwege de constante regen zijn we blijven steken op de gratis middagparkeerplaats, voorheen camperplaats, in Mittenwald. Omdat die wordt veranderd, mogen we er gratis staan tot de volgende dag. We verkennen om er even uit te zijn, de stad en drinken er lekker koffie. Want er is geen stroom in de camper. En tot over maat van ramp valt het gas uit als bron voor koelkast en verwarming. Koud en kil gaan we om negen uur naar bed (tot morgen acht uur). Heerlijk geslapen met, naar ‘s morgens blijkt, een losstaande deur aan passagierszijde.

Op donderdag zijn we na een kop koffie uit de stationsrestauratie – het voelde even duidelijk weer als pelgrim – zijn we met regen vertrokken. Na de Büchener Höhe (1256 m hoogte, waar langs de weg sneeuw lag) reden we met afnemende neerslag naar terrascamping Eichenwald in Stams. Dit stadje wordt overheerst door de Cisterciënzer abdij met dezelfde naam. De abdijgebouwen hebben ertoe geleid dat er meerdere scholen en opleidingen een thuisbasis hebben gevonden. We bezocht deze abdij en deden er wat kleine inkopen en kochten er een condoleancekaartje voor naar de familie van Wim Kalb. Wim heb ik leren kennen als collega, toen ik in 1979 begon als districtscatecheet. En de laatste jaren hebben we, José en ik, elkaar vaak ontmoet binnen bijeenkomsten van KBO-Brabant.

Op vrijdag 12 mei is het redelijk zonnig weer met matige temperaturen en fietsen we vanuit Stams een stuk van de Romeroute tot Imst (is de bedoeling). In de buurt van Roppen pauzeren we met koffie en boterham en besluiten dan op voorstel van  Harry weer terug te fietsen. Het voortdurend dalen en klimmen speelt hem parten. José zou nog wel verder willen, maar legt zich uiteindelijk neer bij de terugtocht.

Daarmee zijn we intussen twee weken onderweg. De eerste met redelijk mooi weer en de tweede met veel overdadige regen en lage temperaturen. Het is wel wennen om elke dag weer verder te willen en te moeten constateren dat het weer en ook het landschap het niet makkelijk maken af te zien van tot daadwerkelijk fietsen. Dan maar met de camper verder. Met in het noorden van Italië steeds dreigende onweersbuien: nog erger dan waar wij soms in gezeten hebben.

P.S. Het nieuws over de overstroming van gisteren treft ons niet. Dat speelt zich af in de regio Emilia-Romagna, de streek rond Cesana, in de buurt van Ravenna, waar we later nog gaan doorkomen. Wij zitten nu tussen Merano en Bolzano.

Tot weer.

Groeten, José en Harry

Eén reactie:

1. Wim en Willy Grondhuis

Hoi Jose en Harry, een reis met vele gezichten zoals ik lees.
    In een andere vorm, maar toch pelgrimeren. Het weer zit regelmatig niet mee, dus soms afzien. Maar zoals jullie weten, na regen komt zonneschijn. Vele mooie plekjes en indrukwekkende plaatsen worden gezien en vastgelegd, zoals ik aan jullie foto’s kan zien. Op weg naar Rome! Lieve vrienden veel succes!